Tarih: 19.08.2014 Salı | Ekleyen : lansy | Okunma Sayısı: 1946

Her Çinliye 1 damla zeytinyağı satsak...

Çin’in 1.4 milyarlık nüfusu zeytinyağının tadını aldı. Ülkedeki yükselen orta sınıf daha sağlıklı bulduğu zeytinyağını talep etmeye başladı. Şimdi Türk zeytinyağı üreticileri bu fırsatı değerlendirmenin yollarını arıyor.
Çinliler yemeklerde soya, fıstık ve palm yağı kullanıyor. Ancak Çin’in resmi görüşlerini yansıttığı bilinen China Daily gazetesi ülkede zeytinyağına doğru bir yöneliş olduğunu yazdı.
2009 yılında 14.700 ton zeytinyağı tüketen Çin, geçen yıl bu rakamı 43.400 tona taşıdı. Çin’in coğrafi konumu ticari zeytin üretimine müsait değil. Zeytinyağının neredeyse tamamını ithal ediyor. Çin, özellikle Akdeniz ülkelerinin zeytinyağına güveniyor.

Aslan payı İspanya’nın
Pazarın yüzde 60’ı İspanya’nın elinde. Geçen yıl Çin’e 26.400 ton zeytinyağı satan İspanyol şirketlerin bu ülkede birlikte hareket ettiği biliniyor. Çin; İtalyaYunanistan ve Türkiye’den de zeytinyağı alıyor. Henüz ülkede zeytinyağı tüketimi toplam yağ tüketimi için yüzde 1 seviyesinde. Ancak bunun hızla yükselmesi bekleniyor.
Türk üreticiler her bir Çinliye bir damla (bir gram) zeytinyağı satsa, yıllık 1400 ton satış gerçekleştirebilir. Bu da şu anki toplam zeytinyağı ihracatımızın neredeyse 30 katı demek...
Çin’de artan gıda skandalları ve sağlıklı beslenmeye olan ilgi ülkeyi zeytinyağı kullanımına yönlendirdi. Ülkede ‘sıvı altın’ olarak tabir edilen zeytinyağı, gelişen orta ve üst kesim tarafından tercih ediliyor.
2.5 kilo fıstık yağına verdiği paraya 250 gram zeytinyağı alabilen Çinliler yine de ‘sıvı altın’dan vazgeçmeye niyetli değil.
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Eski Başkanvekili ve zeytin üreticisi Emin Demirci, Çin’de zeytinyağına ilginin 5 - 6 yıldır düzenli olarak büyüdüğünü belirterek, “Türkiye, Çin ihracatında önemli bir ülke konumuna gelebilir. Türk yağına ilgi var. Özellikle ihracatçılar ve sivil toplum kuruluşları bunun için ortak çalışma yürütüyor” diyor.

Sorunumuz ‘yok yılı’
Demirci, ‘zeytinyağı savaşlarında’ var yılı - yok yılı (rekoltenin bir yıl yüksek, bir yıl daha düşük olması), nedeniyle İspanya ile yarışmanın zor olacağını söylüyor. 2015 - 2016 devresinde genç fidanların devreye gireceğine dikkat çeken Demirci, şöyle devam ediyor:
“Türkiye’nin yağ kalitesinde hiçbir sorun yok, ihracatta çok da tercih edilen bir ürün. Ancak var yılı - yok yılı gibi bir sorunumuz var. Bu da iç piyasada bile fiyatları oldukça yükseltiyor. O zaman da siz İspanya’nın verdiği daha uygun fiyatlarla baş edemiyorsunuz. Genç fidanlarla birlikte ileride bakanlık 600 bin ton zeytinyağı bekliyor, ben 400 bin ton civarı bekliyorum. Bu denge oluştuğunda Çin gibi çok önemli bir pazarda Türk zeytinyağının yükselen grafiği en üste çıkabilecek.”

ALINTIDIR ***http://www.milliyet.com.tr/***

ZİYARETÇİ SAYACI
  • Online
  • Bugün
  • Dün
  • Toplam
  • :
  • :
  • :
  • :

Lansy Mühendislik ve Danışmanlık © 2013

İLKNET